Do tej pory praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Zwykle była jakąś formą benefitu dla pracownika. Obecnie z uwagi na nadal utrzymujący się stan pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Lecz nie wszyscy umieją poradzić sobie z tym trybem pracy. Rozwiązaniem jest właściwa organizacja. Poniżej parę sposobów, jak zorganizować sobie home office.
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, wiele przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały uprzednio styczności z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu może wydawać się nie lada wyzwaniem, gdyż wymusza dostosowanie się do paru nowych zasad.
Jak stworzyć dobre miejsce do pracy w domu?
Po pierwsze trzeba znaleźć sobie wygodne miejsce do pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest gabinet specjalnie dla niej przeznaczony. Aczkolwiek nie zawsze jest to wykonalne. Częściej mamy zaledwie kilka metrów kwadratowych miejsca na postawienie biurka bądź stolik i to również się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, aby strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie należy również zadbać o oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie masz w mieszkaniu wygodnego fotela czy biurka to zalecamy zdecydować się na jego zakup w komisie czy też przejrzeć regionalne propozycje sprzedaży w internecie.
Odpowiednie rozplanowanie trybu pracy
Podczas pracy w domu istotna jest samodyscyplina oraz sumienność w realizowaniu zadań. Starajmy zachowywać się tak, jak w trakcie pracy w firmie. W przypadku, gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Należy pamiętać, aby w godzinach pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Skuteczną metodą na skupienie się na pracy jest korzystanie z metody Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odpoczynkiem pomiędzy następnymi czynnościami i wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych.
Domowy dress code
Cały dzień spędzony w piżamie mimo, że zdaje się być wygodnym pomysłem, może mieć negatywne oddziaływanie na naszą produktywność. Casualowe ciuchy mogą może być tak wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Aby temu zapobiec warto zadbać o swój wygląd, szczególnie jeśli w godzinach pracy odbywają się zebrania przez internet. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Zachowanie relacji między współpracownikami
W przypadku trybu pracy na zdalną znikają zwyczaje biurowe jak poranne konwersacje przy kawie, wspólny dojazd czy wyjście na lunch. Do utrzymania dobrych relacji ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności porozmawiania równocześnie z dużą grupą pracowników, wygodniejsze będzie spotkanie online przez Google Meet, Zoom lub Skype. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z kolegami z pracy także tematów prywatnych. W home office niezmiernie ważne jest znalezienie stosownego komfortu psychicznego, zwłaszcza kiedy nieczęsto spotykamy z innymi znajomymi.